Ik zie de laatste tijd regelmatig artikels verschijnen, posts en mails over een nieuwe en zogenaamd beloftevolle functie voor de toekomst: de CHO, voluit Chief Happiness Officer, een soort van gelukscoach op de werkvloer zeg maar.
Bij sommige bedrijven is dit zowaar een onderdeel van hun marketingpraatje geworden. Zie je wel, wij geven om je… en deze boodschap lijkt aan te slaan.
In heel wat andere bedrijven voelen mensen zich plots geroepen om zich spontaan kandidaat te stellen om een dergelijke functie in te voeren en zelf uit te gaan oefenen. Dit alleen al geeft aan dat het zich gelukkig voelen op het werk hoog aangeschreven staat en best wel een boost kan gebruiken.
Maar wat maakt nu eigenlijk dat we ons gelukkig voelen op het werk of daarbuiten? Heel vaak hebben mensen hier geen concreet beeld van waardoor er alleen maar naar externe factoren gerefereerd wordt. De aangehaalde objectieve criteria zijn dan vaak:
Wat moeilijker meetbare of identificeerbare criteria zijn:
En, stel dat aan al deze factoren voldaan is, ben je dan gelukkig(er) op het werk?
Een job als geluksmedewerker of –coach kan al snel tot een burn-out, burn-in of zelfs bore-out situatie leiden wanneer:
Wat maakt dan dat we ons geroepen voelen om als gelukscoach aan de slag te willen gaan?
Waar past onze eigen verantwoordelijkheid om onszelf gelukkig te maken in dit plaatje? Hiervoor moeten we in de eerste plaats bewustzijn hebben over wat ons gelukkig maakt en wat dit in de weg staat. Kiezen we dan ook voor ons geluk? We hebben er namelijk met z’n allen een lange en stevige traditie van gemaakt om dit belangrijke aspect van ons leven te delegeren aan anderen.
In heel wat andere bedrijven voelen mensen zich plots geroepen om zich spontaan kandidaat te stellen om een dergelijke functie in te voeren en zelf uit te gaan oefenen. Dit alleen al geeft aan dat het zich gelukkig voelen op het werk hoog aangeschreven staat en best wel een boost kan gebruiken.
Maar wat maakt nu eigenlijk dat we ons gelukkig voelen op het werk of daarbuiten? Heel vaak hebben mensen hier geen concreet beeld van waardoor er alleen maar naar externe factoren gerefereerd wordt. De aangehaalde objectieve criteria zijn dan vaak:
- veel vakantiedagen,
- een flexibel in te vullen uurrooster,
- een loon dat toelaat om de levensstijl aan te houden die je wil hebben,
- extralegale voordelen,
- een arbeidsplek die een kort tijdsbestek vergt voor woon-werk verkeer,
Wat moeilijker meetbare of identificeerbare criteria zijn:
- goede collega’s,
- werkdruk die ik gemakkelijk aankan,
- zelfstandigheid,
- verantwoordelijkheid,
- werkzekerheid,
- een begrijpende of attente baas,
- openheid, duidelijkheid en transparantie over het beleid,
- een job die past bij mijn ervaring of competentie,
- mogelijkheid voor verdere ontplooiing en doorgroei,…
En, stel dat aan al deze factoren voldaan is, ben je dan gelukkig(er) op het werk?
Een job als geluksmedewerker of –coach kan al snel tot een burn-out, burn-in of zelfs bore-out situatie leiden wanneer:
- een aantal van de eerder genoemde criteria afwezig zijn,
- het bedrijf zonder openheid en participatie geleid wordt,
- de bedrijfsleiding niet volledig achter deze functie staat,
- er geen aandacht is voor (te hoge) werkdruk of een als zinvol aanvoelende taakinhoud,
- er weinig kansen zijn voor medewerkers om hun bestaande competenties te benutten, verdiepen en nieuwe te ontwikkelen,
- medewerkers het gevoel hebben dat hun job op de tocht staat.
- …
Wat maakt dan dat we ons geroepen voelen om als gelukscoach aan de slag te willen gaan?
- willen we meer de focus leggen op ons eigen geluk?
- draagt anderen gelukkig maken bij tot onze eigen beleving van geluk?
- voelen we ons pas nuttig wanneer we iets voor anderen kunnen betekenen?
- is er nog bevlogenheid voor de job die we doen?
- is gewoon de tijd rijp voor een andere job invulling?
Waar past onze eigen verantwoordelijkheid om onszelf gelukkig te maken in dit plaatje? Hiervoor moeten we in de eerste plaats bewustzijn hebben over wat ons gelukkig maakt en wat dit in de weg staat. Kiezen we dan ook voor ons geluk? We hebben er namelijk met z’n allen een lange en stevige traditie van gemaakt om dit belangrijke aspect van ons leven te delegeren aan anderen.
Wil je graag je eigen gelukscoach worden en meer inzicht krijgen over wie je bent en welke mogelijkheden je hebt om een vervullend leven op te bouwen, aarzel dan niet om een BaZi consult te boeken op [email protected]! Hierin zit een sterkte/zwakte analyse, ontdek je of je werk ook datgene is dat echt bij je past, leer je hoe je kan anticiperen op uitdagingen en obstakels en betere relaties opbouwen. Kortom, hoe je beter geïnformeerde beslissingen kan nemen.
Meer info op www.vitalfengshui.be.
Bezorg me je geboortedatum en –uur en ik maak je kaart op. De bespreking ervan kan live of via Skype.
Meer info op www.vitalfengshui.be.
Bezorg me je geboortedatum en –uur en ik maak je kaart op. De bespreking ervan kan live of via Skype.